Koltuk değneği, Baston ve Yürüteç Nasıl Kullanılır? Bacağınızda veya ayağınızda bir kemik kırılırsa, dizinizde veya alt bacağınızda bir işlem olursa veya felç geçirirseniz, doktorunuz iyileşirken bir yürüme yardımcısı kullanmanızı tavsiye edebilir.

Koltuk değneği, baston veya yürüteç kullanmak, yaralı veya zayıf bacağınızdan ağırlığınızı korumanıza, denge kurmanıza ve günlük aktivitelerinizi daha güvenli bir şekilde gerçekleştirmenize yardımcı olabilir.

Yürüme yardımcınızı kullanmayı ilk öğrendiğinizde, sizi sabit tutmasına ve size destek vermesine yardımcı olacak bir arkadaşınızın veya aile üyenizin yakınınızda olmasını isteyebilirsiniz.

Başlangıçta, yaptığınız her şey daha zor görünebilir. Ancak birkaç ipucu ve biraz pratikle çoğu insan hızla kendine güven kazanabilir ve yürüme yardımcısını güvenli bir şekilde nasıl kullanacağını öğrenebilir.

Evinizi Daha Güvenli Hale Getirin

Evinizde bazı basit güvenlik değişiklikleri yapmak, yürüme yardımcınızı kullanırken kaymaları ve düşmeleri önlemeye yardımcı olabilir:

  • Atılan kilimleri, elektrik kablolarını, dökülen yiyecekleri ve düşmenize neden olabilecek her şeyi çıkarın.
  • Mobilyaları, odalar arasında açık bir yol olacak şekilde düzenleyin.
  • Merdivenleri paketlerden, kutulardan veya dağınıklıktan uzak tutun.
  • Sadece iyi aydınlatılmış odalarda yürüyün ve yatak odanız ile banyo arasındaki yol boyunca bir gece lambası yerleştirin.
  • Banyoda kaymaz banyo paspasları, tutunma çubukları, yükseltilmiş klozet ve duş teknesi oturağı kullanın.
  • İhtiyacınız olan öğeleri kolayca erişebileceğiniz ve diğer her şeyi yoldan uzak tutmak için evinizi basitleştirin.
  • Bir sırt çantası, bel çantası veya cepli bir önlük kullanarak eşyalarınızı eller serbest olarak taşıyın.

Koltuk değneği

Yaralanmanız veya ameliyatınız, bacağınıza veya ayağınıza ağırlık vermeden hareket etmenizi gerektiriyorsa, koltuk değneği kullanmanız gerekebilir.

Koltuk değneği kullanımı

  • Dik dururken, koltuk değneklerinizin üst kısmı koltuk altlarınızın yaklaşık 2,5 ila 5 cm altında olmalıdır.
  • Koltuk değneklerinin tutacakları kalça hattınızın üst kısmıyla aynı hizada olmalıdır.
  • Tutacakları tutarken dirsekleriniz hafifçe bükülmüş olmalıdır.
  • Koltuk altınızdaki sinirlere ve kan damarlarına zarar vermemek için ağırlığınız koltuk altı desteklerine değil ellerinize dayanmalıdır.

Koltuk değneği ile yürüme

Hafifçe öne eğilin ve koltuk değneklerinizi yaklaşık bir ayak önünüze koyun. Adımınıza yaralı ayağınızı veya bacağınızı kullanacakmış gibi başlayın, fakat ağırlığınızı koltuk değneklerine verin. Vücudunuzu koltuk değnekleri arasında yavaşça öne getirin. Sağlam bacağınızla adımı normal şekilde tamamlayın.

Sağlam bacağınız yerdeyken, bir sonraki adıma hazırlanmak için koltuk değneklerinizi öne doğru hareket ettirin. Her zaman ileriye bakın, ayaklarınızın dibine değil.

Koltuk değnekleri ile oturma

Oturmak için sağlam bir sandalyeye dönün. Yaralı ayağınızı önünüze koyun ve iki koltuk değneğini bir elinizde tutun. Sandalyenizin koltuğunu arkanızda hissetmek için diğer elinizi kullanın. Kendinizi yavaşça koltuğa indirin.

Oturduğunuzda koltuk değneklerinizi yakındaki bir noktaya yaslayın. Koltuk değneklerini baş aşağı yatırdığınızdan emin olun çünkü koltuk değnekleri uçlarına yaslandıklarında düşme eğilimi gösterirler.

Ayağa kalkmak için kendinizi sandalyenin önüne eğin. Her iki koltuk değneğini de yaralı tarafınızda tutun. Kendinizi yukarı itin ve sağlam bacağınızın üzerinde durun.

Koltuk değneği ile merdiven çıkma

Koltuk değnekleriyle merdiven inip çıkmak için hem güçlü hem de esnek olmanız gerekir. Merdivene dönük olarak, bir elinizle tırabzanı tutun ve diğer taraftaki koltuk altlarınızın her iki koltuk değneğini de sıkıştırın.

Yukarı çıkarken, sağlam ayağınızla ilerleyin, yaralı ayağınızı arkanızda kaldırın. Aşağı inerken, yaralı ayağınızı önde tutun ve sağlam ayağınızla her adımı aşağı atın.

Her seferinde bir adım atın. En azından ilk başta birinin size yardım etmesini isteyebilirsiniz. Korkuluk olmayan bir merdivenle karşılaşırsanız, iki kolunuzun altındaki koltuk değneklerini kullanın ve sağlam bacağınızdaki her adımda daha fazla güç kullanarak yukarı veya aşağı zıplayın.

Kararsız hissediyorsanız, her adımda oturmak ve altta yukarı veya aşağı hareket etmek daha kolay olabilir. Yaralı bacağınız önde olacak şekilde en alt basamağa oturarak başlayın. Her iki koltuk değneğini de karşı elinizde merdivenlere yaslayın.

Destek için serbest elinizi ve sağlam bacağınızı kullanarak bir sonraki adıma kadar poponuzu kaydırın. Basamaklardan bu şekilde inerken aynı yöne bakın.

Bastonlar

Denge veya stabilite ile ilgili küçük sorunlarınız, bacağınızda veya gövdenizde bir miktar zayıflık, bir yaralanma veya ağrınız varsa bir baston yardımcı olabilir. Yaşlıysanız, tek uçlu baston kullanmak daha rahat ve güvenli yürümenize yardımcı olabilir ve bazı durumlarda bağımsız yaşamaya devam etmenizi kolaylaştırabilir.

Bastonu uygun Konumlandırma

  • Dik dururken, bastonunuzun üst kısmı bileğinizdeki kıvrıma ulaşmalıdır.
  • Bastonunuzu tutarken dirseğiniz hafifçe bükülü olmalıdır.
  • Bastonu, desteğe ihtiyacı olan tarafın karşısındaki elinizde tutun. Örneğin, sağ bacağınız yaralanmışsa, bastonu sol elinizde tutun.

Baston ile yürüme

Başlamak için bastonunuzu küçük bir adım önünüze koyun ve yaralı bacağınızı baston ile destekleyin. Adımı sağlam bacağınızla bitirin.

Baston ile merdiven çıkmak

Merdivenleri tırmanmak için bastonunuzu yaralı bacağınızın karşısına yerleştirin. Serbest elinizle tırabzanı kavrayın. Önce sağlam bacağınızı kaldırın ve ardından arka tarafta yukarı kaldırdığınız yaralı bacağınızı kaldırın.

Merdivenlerden inmek için önce bastonunuzu, sonra yaralı bacağınızı ve son olarak da vücut ağırlığınızı taşıyan sağlam bacağınızı basamağa koyun.

Yürüteç ile yürümek

Total diz veya total kalça protezi ameliyatı geçirdiyseniz veya başka bir önemli sorununuz varsa, denge ve yürüme konusunda koltuk değneği veya bastonla alabileceğinizden daha fazla yardıma ihtiyacınız olabilir.

Dört ayaklı bir denge yürüteç size en fazla dengeyi sağlayacaktır. Yürüteç, adım atarken ağırlığınızın tamamını veya bir kısmını alt bedeninizden uzak tutmanıza izin verir. Bir yürüteçle, vücut ağırlığınızın bir kısmını desteklemek için kollarınızı kullanırsınız. Gücünüz ve dayanıklılığınız arttıkça, yavaş yavaş bacaklarınızda daha fazla ağırlık taşıyabilirsiniz.

Yürüteç Kullanımı

  • Dik dururken, yürütecin üst kısmı bileğinizdeki kıvrıma ulaşmalıdır.
  • Yürüteç tutacaklarını tutarken dirsekleriniz hafifçe bükülü olmalıdır.
  • Belinizi düz tutun. Yürüteç üzerinde kambur durmayın.
  • Yürütecinizin bacaklarındaki lastik uçların iyi durumda olduğundan emin olun. Düzensiz hale gelirlerse veya aşınırlarsa, bir eczaneden veya tıbbi malzeme mağazasından yeni ipuçları satın alabilirsiniz.

Yürüteç ile yürüme

İlk olarak, yürütecinizi bir adım önünüzde konumlandırın ve dört ayağının da zeminde olduğundan emin olun. Her iki elinizle destek için yürüteci üst kısmından kavrayın ve yaralı bacağınızı yürütecin orta bölgesine doğru hareket ettirin. Ön tarafa kadar adım atmayın.

Sağlam bacağınızı, yaralı bacağınızla eşit olacak şekilde yukarı kaldırırken, yürütecin tutma yerlerini aşağı doğru itin. Dönerken ve yavaş hareket ederken daima küçük adımlar atın.

Yürüteç ile oturma

Oturmak için bacaklarınız sandalyeye değene kadar geriye gidin. Sandalyenin koltuğunu arkanızda hissetmek için ellerinizi kullanın. Kendinizi yavaşça koltuğa indirin.

Ayağa kalkmak için kollarınızın gücünü kullanarak kendinizi yukarı itin ve yürüteçlerin tutacaklarını kavrayın. Ayağa kalkmanıza yardımcı olması için yürüteci çekmeyin veya eğmeyin.

Yürüteç ile merdiven çıkma

Yürüteçle asla merdiven çıkmayınız veya yürüyen merdiven kullanmayınız.